تبلیغات
مشاوره و روان درمانی رهگشــا - چگونه احتمال شکست را به پیروزی تبدیل کنیم؟
 
چگونه احتمال شکست را به پیروزی تبدیل کنیم؟

http://meditec.ir/wp-content/uploads/2017/08/-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA.jpg

چرا شکست می خوریم؟ و چگونه می توان احتمال شکست را به شدت کاهش داد و آن را به پیروزی تبدیل کرد، اینها از مهمترین سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود و راهکاری برای آن در نظر گرفت راهکاری که باعث شود، نه تنها شکست نخورریم بلکه بتوانیم شکست های احتمالی را هم به پیروزی تبدیل کنیم.


انواع شکست

در بحث موفقیت و هدف گذاری می توان شکست را به دو گروه کلی تقسیم کرد:

1- شکست ذهنی

در بین این دو گروه، شکست ذهنی مهمترین نوع شکست است، یعنی ما قبل از اینکه در دنیای واقعی شکست بخوریم در ذهن خود شکست می خوریم، البته راهکار آن هم ساده است، از آنجایی که این شکست ابتدا در ذهن ما اتفاق می افتد پس باید در همان ذهن هم آن را برطرف کرد که در ادامه توضیح خواهم داد.

شکست های ذهنی به خاطر وجود موانع ذهنی به وجود می آیند، یعنی این موانع ذهنی هستند که باعث به وجود آمدن شکست می شود، متاسفانه یا شاید هم خوشبختانه حدود 80 تا 90 درصد موانع هم از نوع موانع ذهنی هستند نه موانعی که در دنیای واقعی وجود دارند. پس اگر بتوانید این موانع ذهنی را برطرف کنید می توانید از 80 تا 90 درصد موانع و همچنین شکست های ناشی از آن جلوگیری کنید.

در مقاله ای «چگونه بر احساس ناامیدی از موفقیت غلبه کنیم» کامل توضیح دادم که چه موانع ذهنی وجود دارد و راهکارهایی هم برای برطرف کردن آنها ارائه دادم که با انجام آن راهکارها می توانید موانع ذهنی تان را برطرف کنید که این در نهایت باعث تبدیل شکست به پیروزی تان هم خواهد شد.

موسسه مشاوره و خدمات روانشناختی نیكداد تدریس اصفهان09132065320

راهکار رفع شکست ذهنی

وقتی یک هدف بزرگ انتخاب می کنید متناسب با بزرگی هدفتان، مشکلات و موانع هم، به همان اندازه بزرگ خواهند بود، به خاطر همین بیشتر افراد در این جور مواقع، ترجیح می دهند اهداف بزرگی انتخاب نکنند چون فکر می کنند که نمی توانند از پس مشکلات و موانع آن بر بیایند، اما این راهکار درستی نیست، قرار نیست چون یک هدف بزرگ است و احتمال شکستش هم زیاد است، پس آن را انتخاب نکنیم.

ذهن ما عاشق اغراق کردن است، عاشق این است که از کاه، کوه بسازد و همه چیز را بزرگ و پیچیده جلوه دهد پس باید عکس آن را عمل کنید یعنی راهکار درست این است که خواسته و هدفی که دوست دارید را انتخاب کنید حتی اگر آن هدف بزرگ باشد و بعد شروع کنید به کوچک کردن آن هدف در ذهنتان.

کوچک کردن اهداف و پروژه ها

شاید در فیلم ها یا حتی در واقعیت، کارفرماها یا شرکت های ساختمانی را دیده باشید که در حال ساخت یک پروژه بزرگ ساختمانی هستند، اگر توجه کرده باشید اکثر آنها قبل از ساختن آن ساختمان بزرگ و زیبا در عالم واقعیت، ابتدا یک ماکت کوچک از آن ساختمان بزرگ را در اندازه یکی دو متر یا شاید کمی کوچکتر یا بزرگتر می سازند.

آنها با نگاه کردن به آن ماکت دائم در حال تصویرسازی هستند، گاهی یک حتی یک ساختمان را از یک قسمت ماکت بر می دارند و در یک قسمت دیگر قرار می دهند. گاهی چند طبقه به ساختمان اضافه می کنند و شاید گاهی چند طبقه کم کنند. آنها تمام تغییراتی که لازم است بدهند را ابتدا روی آن ماکت اعمال می کنند و بعد در دنیای واقعیت آن ساختمان یا بنای بزرگ و زیبا را می سازند.

علاوه بر این، زمانی که یک ماکت از آن ساختمان بزرگ را در اندازه کوچک می سازند و وقتی دائم روی آن کار می کنند، اینطوری ذهن آنها به طور ناخودآگاه مشکلات و موانع را به اندازه همان ماکت کوچک می کند و آنها احساس می کنند که از پس ساختن آن بنای بزرگ بر خواهند آمد.

مشکلات و موانع ذهنی را باید در همان ذهن حل کرد به همین دلیل باید اهدافمان که بزرگ است را در ذهنمان کوچک کنیم تا ذهن ما شروع به مانع تراشی نکند آن هدف بزرگ را پس نزند.

2- شکست رفتاری

شکست رفتاری همانطور که از اسم آن مشخص است مربوط به رفتار و عملکرد ما می شود، یعنی ما در اجرای برنامه ریزی مان شکست می خوریم. همانطور که اشاره کردم موانع ذهنی حدود 80 تا 90 درصد علت شکست های ما محسوب می شود و حتی می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم روی رفتار و عملکرد ما تاثیر منفی بگذارد و باعث شکست رفتاری یا شکست در اجرای برنامه مان شود.

برای اینکه بتوانید مشکلاتی که هنگام اجرای برنامه تان با آن روبرو هستید را حل کنید لازم است آنها را به قطعات کوچک تقسیم کنید، اجازه دهید با یک داستان توضیح دهم:

راهکار رفع شکست رفتاری

در یک مصاحبه ای، بازیگر سرشناس هالیوود آقای ویل اسمیت گفت: وقتی که حدود 12 سال سن داشتم، در یکی از روزهای گرم تابستان، پدرم یک دیوار آجری را خراب کرد و بعد، از من و برادر 9 ساله ام خواست تا آن دیوار را دوباره بسازیم، من به پدرم گفتم: «این کار غیر ممکن است.» ولی پدرم حرف مرا نپذیرفت و اصرار کرد که دیوار را بسازید.

یک سال و نیم طول کشید تا من و برادرم بتوانیم دوباره دیوار را بسازیم، وقتی ساختن دیوار به پایان رسید، پدرم گفت: «دیگر هیچ وقت نگو که نمی توانی کاری را انجام دهی.»

ویل اسمیت در ادامه توضیح داد: «شما نباید با فکر ساختن یک دیوار شروع کنید، بلکه باید با فکر گذاشتن یک آجر به بهترین شکل ممکن شروع به کار کنید و هر روز این کار را انجام دهید… و خواهید دید خیلی زود دیوار ساخته خواهد شد.»

کاملا حق با آقای ویل اسمیت است، نباید با فکر ساختن یک دیوار شروع کنید. وقتی برای خود هدفی تعیین می کنید مانند ساختن یک دیوار است، مثل کسب و کار، حالا اگر از همان ابتدا به سختی های کسب و کارتان فکر کنید و به این که چطور می خواهید این همه کار را انجام دهید، در این حالت فقط موانع و سختی ساختن یک دیوار بزرگ را خواهید دید.

این باعث می شود احساس کنید که از پس آن بر نخواهید آمد و این فکر و احساس می تواند روی عملکردتان هم تاثیر بگذارد یعنی وقتی از همان ابتدا در ذهن خود احساس می کنید از انجام آن بر نمی آیید و شکست می خورید پس در موقع اقدام هم، تمام تلاشتان را نخواهید کرد و در نهایت شکست خواهید خورد.

راهکار درست این است که باید اول یک هدف انتخاب کنید، یک هدف بزرگ، به بزرگی یک دیوار یا حتی یک قصر باشکوه و البته همانطور که اشاره شد، طبیعی است که هر چقدر هدفتان بزرگ باشد به همان میزان موانع ذهنی تان هم بیشتر خواهد بود و این به بدین معنی است که احتمال شکست تان هم بیشتر است، پس برای اینکه موانع کوچک شود و احتمال شکست تان به شدت کاهش یابد، باید تمرکزتان را بگذارید روی اولین آجر و بعد آجر دوم، سوم و الی آخر.

اینطوری هدفتان بزرگ خواهد بود ولی موانعی که با آن روبرو می شوید به اندازه یک آجر کوچک خواهند شد و مطمئنا از پس یک مانع کوچک در اندازه یک آجر بر خواهید آمد.

نکته پایانی

خیلی از شکست ها قبل از اینکه در دنیای واقعیت به وجود آیند ابتدا در ذهن ما شکل می گیرند و بعد رفتار و اقدام ما بر اساس آن ذهنیت اشتباه در نهایت باعث می شود که شکست بخوریم، پس راهکار این است که ابتدا در همان ذهنمان از پس کارها برآییم، برای اینکار لازم است:

1- کل هدف یا پروژه تان را در ذهنتان کوچک و قابل دستیابی کنید.
2- قدم های اجرایی تان را کوچک و متناسب بردارید

اینطوری احتمال شکست تان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و حتی به پیروزی تبدیل می شود.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر